"Πλούτος του Αριστοφάνη" - ΣΤ4 (2017-2018)
Ποια είναι η θέση του θεάτρου στην εκπαίδευση; Αυτό το ερώτημα είχα στο νου, όταν αποφάσισα για τη φετινή χρονιά (2017-2018) ένα ιδιαίτερα απαιτητικό είδος, αυτό της αρχαίας ελληνικής κωμωδίας.
Βέβαια οι προβληματισμοί ως προς αυτό το εγχείρημα ήταν πολλοί. Άραγε πώς θα προσεγγίζαμε το κείμενο; Με ποιους τρόπους τα παιδιά θα μπορούσαν να αναπτύξουν μια τέτοια δεξιότητα που θα επέτρεπε, περνώντας σε μια δεύτερη ανάγνωση να κατανοήσουν και να κρίνουν τις κεντρικές ιδέες του κειμένου και της κοινωνίας που αυτό εκπροσωπεί;
Έτσι, επέλεξα τον πάντα επίκαιρο και αντίστοιχο στη σύγχρονη εποχή, «Πλούτο» του Αριστοφάνη επιδιώκοντας για τους μαθητές να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε κείμενο αναπαριστά τον κόσμο και μια εποχή, να σταθούν κριτικά απέναντι σε αυτό και στην πραγματικότητα που παρουσιάζει αλλά και να αρθρώσει τον δικό του λόγο σε αυτήν την πραγματικότητα.
Με αυτό το σκεπτικό ξεκίνησε η θεατρική διδασκαλία του κειμένου, με τη συμμετοχή όλων των μαθητών ως ομάδα πλέον στο σανίδι της σκηνής, με την υιοθέτηση ρόλων και υποκριτικών συμπεριφορών.
Ίσως με τη μύηση στην υποκριτική τέχνη και τον πολυπαραγοντικό χαρακτήρα του θεάτρου να γνωρίσουν και να καταλάβουν την πολιτιστική, πολιτική και οικονομική ζωή της κοινωνίας τους.
Ίσως μπορέσουν να την αναμορφώσουν φτιάχνοντας μια καλύτερη κοινωνία από την τωρινή. Αυτό είναι το ζητούμενο και σε αυτό ελπίζω.
Μαρία Παπαδημητροπούλου, δασκάλα του Στ4 σχολικού έτους 2017-2018